Billboard-listan
"Det finns ett nytt sätt för artister att raket till toppen av Billboardlistan, passande nog i dessa tider, är det via sociala medier som Facebook och Twitter.
Den nya "sociala 50" diagrammet debuterade med musikindustrin tracker Billboard rankas konstnärer popularitet bygger på fansens aktivitet på ledande webbplatser för sociala nätverk.
Hip-hop och R & B songstress Rihanna fastnar topposition på den sociala 50 under sin första vecka. Avrundning ut de fem är hot-artister-of-the-ögonblick Justin Bieber, Eminem, Lady Gaga och Nicki Minaj.
Den veckovisa Sociala 50 diagrams ordningsföljd en konstnärernas popularitet med hjälp av tillsatser av vänner, fans och anhängare - de olika namnen för social "valuta" över sociala medier - tillsammans med sidvisningar och spelar låten på MySpace, YouTube, Facebook, Twitter och iLike . Den sociala musik spårningsservice Next Big Sound stämmer upp denna data för Billboard.
För att begränsa hur mycket individ-besatt online fans kan ge ett skevt rankingen, det nya sjökortet även faktorer i ett förhållande av sidvisningarna till fans och vänner på YouTube och MySpace, respektive, som båda tillåter sådana interaktioner.
"Den sociala 50 ger en vecka ögonblicksbild av konstnärer som musikälskare samarbeta med de mest på den sociala arenan, som i dagens värld är en betydande validering av sina investeringar i en handling, sade Silvio Pietroluongo, Billboard's chef för diagram, om bolagets hemsida. "Diagrammet är ett logiskt komplement till Billboards andra popularitet ranking."
Kommentarer
Trackback